Primăria București a lansat, în 11 decembrie, licitația pentru cumpărarea a 100 de tramvaie, pentru 845 de milioane de lei(190 de milioane de lei). Este o veste bună că parcul RATB se înnoiește, actualele tramvaie fiind, de mult, uzate tehnic și moral.
Este o veste mai puțin bună că unicul producător autohton de tramvaie, Astra Vagoane Călători Arad, care lucrează după patente Siemens, nu poate participa la licitație, pentru că nu îndeplinește condițiile din caietul de sarcini.
Iată ce cerinţă obligatorie are PMB cu privire la afacerile pe care le derulează un potenţial ofertant, potrivit anunţului din SICAP. “media cifrei de afaceri anuale pe ultimii 3 ani (2015, 2016, 2017) să fie de minim de 280.000.000 lei” De asemenea, trebuie să depună documente din care să reiasă că a livrat/furnizat produse similare cu cele care fac obiectul achiziţiei, la nivelul unuia sau mai multor contracte în valoare cumulată de minim 28.000.000 lei, cu indicarea datelor şi a beneficiarilor publici sau privaţi.
Acest criteriu obligatoriu descalifică din start Astra, care a avut o perioadă destul de slabă, în ultimii ani, când nu prea a avut de lucru, înregistrând şi pierderi. Potrivit datelor de la Registrul Comerţului, Astra a avut cifre de afaceri de 40, 60, respectiv 90 de milioane lei, în 2017, 2016, 2015. În niciun an, nu a depăşit 280 de milioane lei, atât cât cere PMB pentru a putea participa la licitaţia de tramvaie. Culmea, anii maim buni pentru Astra sunt 2013, 2014, 2015, când compania rula mai mulţi bani, având contractela export pentru livrarea de trenuri în Brazilia şi Cehia, deşi, până şi atunci, doar un singur an a fost cu afaceri de peste 280 de milioane de lei – 2014.
Citește și: Gabriela Firea promite transport public gratuit pentru toți bucureștenii
La cum arată acum lucrurile, la licitaţia PMB nu s-ar putea înscrie decât marii producători recunoscuţi internaţional, cum sunt Alstom, Siemens, Bombardier, Skoda, CAF. Aceştia au însă tramvaie mult mai scumpe decât Astra, care poate livra la 1,3 – 1,4 milioane euro pe unitate, faţă de cât este dispusă PMB, 1,9 milioane euro. Preţul cu care poate vinde Astra reiese din licitaţiile la care arădenii, conduşi de omul de afaceri Valer Blidar, participat recent: Galaţi(unde a şi câştigat un contract pentru 18 tramvaie), Timişoara şi Cluj – Napoca.
4 vehicule pe lună
Potrivit anunţului de licitaţie al PMB, contractul “pus la bătaie” are o durată de 37 de luni şi nu este împărţit în loturi. Achiziţia tramvaielor va fi asigurată din fonduri bugetare. Reprezentanţii PMB afirmă însă că înscrierea achiziţei la fonduri bugetare este o măsură de siguranţă, dat fiind faptul că proeictul a fost înscris deja la Bruxelles pentru eligibilitate la finanţare din fonduri nerambursabile.
Câştigătorul licitaţiei va livra primul tramvai în maxim nouă luni de la semnarea contractului. De asemenea, în maxim trei luni de la semnarea contractului, compania care va livra tramvaiele este obligată să realizeze omologarea de tip a tramvaiului cap de serie, pe cheltuiala sa. Dacă în termen de 12 luni, ofertantul nu va realiza omologarea, atunci PMB va avea posibilitatea să rezilieze contractul.
Tramvaiele vor fi folosite pe traseele 1, 10, 21, 25, 32,40, 41 şi 55. Acestea vor avea sistem integrat de IT care va număra călătorii, supraveghere video, internet wi-fi, sistem de informare audio-vizuală a călătorilor, precum şi infotainment. Persoanele cu dizabilităţi vor avea două locuri special amenajate.
Caietul de sarcini al licitaţiei prevede un graficul de furnizare va avea următorul calendar: primul tramvai va fi furnizat în luna a 12 de la semnarea contractului, apoi câte patru vehicule pe lună până la finalizarea contractului. Oferta trebuie să conţină cinci variante de design şi toate tramvaiele vor fi fabricate de acelaşi producător sub aceeaşi marcă.
Tramvaiele trebuie să aibă 36 de metri, podeaua coborâtă integral şi cinci uşi duble. Contractul include, de asemenea, piesele de schimb, consumabilele, serviciile de punere în funcţiune, servicii de întreţinere, service şi remedierea defecţiunilor pe perioada garanţiei. Totodată, câştigătorul va asigura şi şcolarizarea personalului care va opera tramvaiele.
Punctajul după care vor fi departajaţi participanţii la licitaţi pune preţ, pe lângă financiar, pe tot felul de alte criterii, printre care raportul masa total/masa utilă, zgomotul in mers/la staţionare, energia electrică recuperate, disponibilitatea de livrare imediată.