Tramvaiul prin Piața Unirii, la care visează Nicușor Dan, “este foarte periculos”. Planșeul dintre suprafață și Dâmbovița (plus metrou) e foarte șubred

2269

Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, anunța zilele trecute extinderea rețelei de tramvai din București, una dintre zonele incluse în proiect fiind Piața Unirii, cu o prelungire a șinelor astfel încât liniile 21 și 32 să se unească. 

Pentru aceasta, Nicușor Dan a anunțat și atribuirea mai multor contracte pentru studii de fezabilitate, în vederea amenajării de noi linii de tramvai în București.

Citește și: Capitala pierde 3,45 miliarde de euro până în 2026. Blocarea PUG a impactat PIB-ul și a lăsat tinerii fără locuințe

Un astfel de studiu prevede proiectarea unei linii care să treacă prin Piața Unirii, de la Dealul Mitropoliei la „Sfânta Vineri” și să unească traseele 21 și 32. Potrivit lui Vasile Petrariu, liderul de sindicat STB, proiectul este unul foarte periculos, din cauza faptului că planșeul de la Piața Unirii este, deja, foarte degradat.

Studiul costă peste 1 milion de lei

Contractul pentru proiectarea unei linii de tramvai prin Piața Unirii are o valoare de peste un milion de lei (fără TVA) și presupune găsirea unei soluții care să lege liniile de tramvai 32 și 21. Linia 32 vine din Rahova, iar 21 din Colentina. „Am atribuit contractele pentru elaborarea Studiilor de Fezabilitate ce vizează extinderea infrastructurii de tramvai în Capitală pe o lungime de traseu de 15 km, pentru a face conexiunea între zone importante ale orașului. Lotul 1 presupune extinderea liniei de tramvai cu aproximativ 0,9 kilometri în Piața Unirii, prin care se va lega linia de tramvai 32, de la poalele Dealului Mitropoliei, cu linia de tramvai 21, spre strada Sfânta Vineri “, a explicat Dan. Potrivit edilului, contractul de proiectare pentru tramvaiul din Piața Unirii a fost atribuit companiei Metroul S.A., cu o valoare a Studiului de Fezabilitate de 1.041.050 lei fără TVA, iar termenul de elaborare este de 9 luni.

Sunt specialiști care spun, însă, că o linie de tramvai prin Piața Unirii nu ar fi fezabilă, din cauza stării de degradare a planșeului de beton.

„Unirea acestor linii, 32 și 21, reprezintă un proiect mai vechi, dar în prezent nu se poate realiza. Specialiștii au constatat că la ora actuală, dacă linia este trasă prin Piața Unirii, este foarte periculos, pentru că pe dedesubt se află atât planșeul de beton, care este într-o stare de degradare, cât și pasajul și caseta Dâmboviței. Așadar, nu a descoperit această administrație apa caldă. Proiectul nu este fezabil”, a declarat, pentru Gândul, Vasile Petrariu, șeful sindicatului STB.

Pe de altă parte, Vasile Ciobănescu, liderul Sindicatului Transpublic din STB crede că o linie atât de lungă îi va afecta pe vatmani. „Ideea nu e rea, dar va fi o linie prea lungă pentru vatmani, adică va fi greu pentru ei să conducă din Rahova până în Colentina. În rest, este posibil ca studiul de fezabilitate să arate că în anumite locuri trebuie făcute consolidări, mai ales dacă se va trece pe lângă gurile de aerisire de la metrou, sau pe deasupra tunelului de la metrou, de la Piața Unirii”, a declarat Valer Ciobănescu pentru Gândul.

Planșeul de beton din Piața Unirii, pe sub care trece Râul Dâmbovița este într-o stare de degradare foarte mare, cu un risc seismic grad I. Potrivit specialiștilor în construcții, care au verificat planșeul, acesta se poate prăbuși în cazul unui seism de intensitate medie, iar problema uriașă este că pe sub Dâmbovița (și pe sub planșeu) se află pasajul de la metrou, dintre Unirii 1 și Unirii 2. Pe de altă parte, pe deasupra planșeului este organizată circulația rutieră din Piața Unirii. Practic, la această structură trebuia să se intervină de mult.