Peste o mie de blocuri au rămas fără apă caldă, iar mulți oameni nu știu când vor putea face următorul duș

1048

Sezonul de încălzire a început cu probleme mari, în București. Parte dintre centralele electrice de termoficare (CET) livrează apă mai rece decât ar trebui, iar țevile rețelei de conducte din subteranele Capitalei pocnesc. O mulțime de bucureșteni așteaptă de zile bune, în zadar, venirea apei calde.

Culmea este că la call-center-ul Termoenergetica mai mult ţi se vând gogoşi decât informaţii concrete, atunci când suni ca să afli când ai dreptul la următorul duş cald.

Citește și: Daniel Băluță: “Vom avea luminițe de sărbători și anul acesta în sectorul nostru”!

Sistemul centralizat de termoficare al Capitalei are două componente majore:

  • CET-urile care produc energie termică
  • rețeaua de conducte și puncte termice

    Apă prea rece de la marile CET-uri

    Cele mai mari 4 CET–uri din Capitală aparțin ELCEN. Această societate, al cărei acționar majoritar este Ministerul Energiei, este în insolvență din 2016.

    Și-a plătit datoriile deja, dar tot nu reușește să iasă, încă, din insolvență. Așa că nici nu poate atrage bani de investiții majore.

    La acest moment, doar 2 dintre aceste 4 CET-uri – adică cele din Grozăvești și Sud – livrează apă fierbinte în rețeaua de conducte din subteranele Bucureștiului. Celelalte nu.

    Am întrebat ELCEN de ce nu funcționează decât două centrale.

    „Cele două centrale aflate în funcțiune acoperă ariile deservite majoritar de celelalte două CET-uri.

    CET București Sud a preluat aria deservită majoritar de Progresu, iar CET Grozăvești a preluat aria deservită majoritar de CET București Vest.

    CET București Vest are, de asemenea, disponibilitate de livrare a energiei termice. Un cazan de apă fierbinte este disponibil pentru a asigura sarcina termică necesară pentru alimentarea cu agent termic a consumatorilor din București.

    CET București Vest și CET Progresu nu sunt încă puse în funcțiune, pentru că nu se îndeplinesc condițiile de termoficare pentru ca toate cele 4 CET-uri să livreze agent termic.

    Sarcina termică necesară în București este încă scăzută, datorită diferențelor mari de temperatură între noapte și zi.

    Sistemul de termoficare se află acum într-o perioadă de tranziție ce implică deocamdată alimentarea cu agent termic pentru încălzire a instituțiilor publice considerate prioritare, urmând ca treptat, la instalarea sezonului rece, circuitul de termoficare să fie utilizat integral, ceea ce va implica automat funcționarea tuturor celor 4 CET-uri ale ELCEN”, ne-a transmis societatea.

    Cu alte cuvinte: dacă ar funcționa toate cele 4 CET-uri, ar produce mai multă energie termică decât consumă bucureștenii, la acest moment. Iar ELCEN ar înregistra pierderi.

    În teorie, cele două CET-uri ar putea livra în întreaga rețea de conducte apa fierbinte de care este nevoie pentru a produce necesarul de energie termică, la acest moment.

    Dar ca să împingă apa mai departe și să poată suplini lipsa celorlalte două CET-uri, presiunea ar trebui să fie mai mare. Iar rețeaua de conducte vechi nu suportă astfel de presiuni.

    Până în dimineața zilei de marți, 25 octombrie, cele 2 CET-uri în funcțiune ale ELCEN livrau în rețeaua de conducte apă mai rece decât solicita Termoenergetica SA.

    Iată cum a justificat ELCEN acestă situație.

    „Subliniem că ELCEN face eforturi considerabile pentru a menține în stare corespunzătoare de funcționare agregatele energetice din CET-uri, din cauza vechimii echipamentelor și a lipsei de investiții majore în modernizarea și eficientizarea acestora ca urmare a datoriilor acumulate de Termoenergetica (fosta RADET) către ELCEN prin neplata sau plata cu întârzieri mari, timp de mai mulți ani, a subvenției de către Primăria Municipiului București pentru energia termică livrată de ELCEN.

    Precizăm că datoria Termoenergetica către ELCEN se ridică în prezent la valoarea de 811 milioane de lei (sumele provin, în majoritate, din pierderi neachitate – n.red.) Plata la timp a acestor bani ar fi însemnat investiții din fonduri proprii ale ELCEN în modernizarea CET-urilor.

    Totodată, este important de reținut faptul că temperatura livrată cu 5 grade C mai puțin la gardul CET București Sud nu ar trebui să aibă un impact major la consumatorul final, însă această diferență poate suferi modificări pe traseu în funcție de problemele din rețeaua de termoficare.

    Din cauza stării tehnice grave a rețelei de termoficare operate de Termoenergetica, se înregistrează pierderi de apă pe traseu, astfel încât agentul termic ce ajunge la utilizatorul final nu mai respectă parametrii de presiune și temperatură optimi”, a mai transmis ELCEN.

    S-a spart un cazan. Peste 920 de blocuri afectate

    În dimineața zilei de marți, 25 octombrie, apa livrată din CET Sud a ajuns la temperaturile solicitate de Termonergetica SA.

    În schimb, la CET Grozăvești s-a spart un cazan. Pentru repararea lui s-a oprit apa caldă în aproape 1.000 de blocuri.

    Iar apa livrată cu restul capacității CET Grozăvești era, în continuare, mai rece decât cerea Termoenegretica.

    În București mai există 3 CET-uri, adică:

    • GET Grivița (care aparține Sectorului 1 și care livra la temperatură cerută de Termoenegretica SA)
    • CET Casa Presei Libere (care aparține Termoenegretica SA și care nu livra deloc)
    • CET Vest Energo (care îi aparține omului de afaceri Constantin Bucur și care livra la temperatura cerută de Termoenergetica SA).

    Unde pocnesc țevile. Situația pe sectoare

    Pe lângă că apa nu e livrată la temperatura necesară, ea se mai răcește și pe conductele pline de găuri ale Termoenergetica SA.

    Pe lângă cele peste 920 de blocuri din Sectorul 5 care nu aveau apă caldă din cauza cazanului spart de la CET Grozăvești, alte peste 500 de scări de bloc nu au apă caldă din cauza unor avarii ale conductelor de termoficare.

    În plus, peste 650 de blocuri au apă caldă „sub parametri”, adică abia dezmorțită sau chiar rece.

    Iar unele blocuri nici nu figurează pe lista Termoenergetica SA, cu toate că nu au apă caldă.

    Iată situația oficială, pe fiecare sector:

    • Sectorul 1: 37 de blocuri au apa caldă sistată, iar 340 de blocuri au apă abia dezmorțită sau rece rece, în loc de apă caldă
    • Sectorul 2: 224 de blocuri au apa caldă sistată, iar 310 blocuri au apă abia dezmorțită sau rece
    • Sectorul 3: 13 blocuri au apa caldă sistată
    • Sectorul 4: 86 de blocuri au apă abia dezmorțită sau rece
    • Sectorul 5: peste 920 de blocuri au apa sistată (din cauza avariei de la CET Grozăvești)
    • Sectorul 6: 189 de blocuri au apa rece sistată, iar 382 de blocuri au apă abia dezmorțită sau rece

    Detalii despre adresa și perioada estimată de reluare a furnizării apei calde găsiți pe site-ul Termoenergetica.ro, în secțiunea „Funcționare sistem termoficare”.

    Call center-ul Termoenergetica: în loc de lămuriri, mai degrabă confuzie

    Din păcate, call center-ul pe care l-a înființat Primăria Municipiului București pentru a prelua sesizări de la cetățeni și a facilita rezolvarea problemelor nu e nici el de mare folos.

    Spre exemplu, reporterul Spotmedia.ro a sesizat în repetate rânduri lipsa de apă caldă la call center. Iar răspunsurile au fost contradictorii:

    • vineri (21 octombrie), operatoarea ne-a transmis că preia o sesizare și că angajați ai secției de distribuție din Sectorul 1 a Termoenergetica vor veni să verifice modulul termic al blocului
    • sâmbătă (22 octombrie), o altă operatoare ne-a transmis că, de fapt, n-a venit niciun muncitor la bloc. Nu avea rost, din cauză că se făceau manevre de echilibrare în rețeaua magistrală
    • duminică (23 octombrie), Termoenergetica ne-a transmis din nou că o echipă va interveni la modulul termic al blocului
    • luni (24 octombrie) un operator ne-a spus că pentru a interveni la modului termic, e nevoie să facă sesizare administratorul de bloc. Poate sesiza și oricine altcineva (cum făceam deja de 3 zile), dar fără mari șanse de reușită.                                    În cele din urmă, în seara zilei de luni, 24 octombrie, furnizarea apei caldă s-a reluat (cu sincope), fără să cerem intervenția administratorului.                                        În Sectorul 6, deja parte dintre administratorii de asociații de proprietari își avertizează locatarii că probleme cu apa caldă și căldura vor fi, pe toată durata iernii. Asta, în condițiile în care – potrivit lui Nicușor Dan, dar și directorului general al Termoenergetica SA, Claudiu Crețu – iarna asta sistemul de termoficare ar trebui să funcționeze mai bine decât în sezonul rece precedent.
  • O analiză-investigație realizată de către spotmedia.ro