Acum un an, primarul general al Capitalei, Nicuşor Dan, anunţa finalizarea etapei de depunere a ofertelor în cadrul procedurii de achiziţie a 100 de autobuze electrice şi a infrastructurii de încărcare necesară acestora.
El preciza că au fost depuse şase oferte din partea BMC Truck&Bus; Solaris Bus&Coach, Karsan Otomotiv, Mercedes-Benz Trucks&Buses, New Kopel Car Import și asocierea dintre Otokar Europe Filiala Bucureşti şi Otokar Otomotiv. Aceasta era, în fapt, cea de-a patra licitație pentru achiziția de autobuze, iar compania Karsan era declarată câștigătoare, în decembrie 2022.
Citește și: VIDEO/ Poliția Locală Sector 4 a început să ia măsurile de prevenire și combatere a ambroziei
Ulterior, cei de la BMC au depus o contestație prin Consiliul național pentru Soluționarea Contestațiilor, privind caracterul neconform al ofertei câștigătoare. În urma acestei contestații, oferta companiei Karsan a fost descalificată, dar și cea a companiei Otokar, care mai câștigase în trecut contracte cu Primăria Capitalei. Valoarea totală estimată pentru achiziţionarea celor 100 de autobuze electrice era de 304.670.300 lei fără TVA, cu finanţarea asigurată din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Operaţional Regional (POR) 2014-2020.
Lucru cert, la ora actuală, în București nu circulă nici un autobuz electric, din cele promise de acum un an! De ele doar se vorbește, fără a fi și vizibile pe străzi! Acum, după o a cincea licitație, conform unui anunţ publicat pe platforma electronică de achiziții publice SEAP, compania românească BMC ar fi cea care va livra 100 de autobuze 100% electrice în București. Acestea vor veni ca parte a unui proiect cu fonduri europene, pe care România riscă să le piardă dacă mijloacele de transport în comun pe baterii nu vor fi livrate până în luna decembrie. La începutul lui iunie, Municipalitatea a anunțat că va achiziționa, prin leasing, alte 70 de autobuze electrice.
Conform caietului de sarcini, în primul an de la semnarea contractului vor fi livrate 34 de autobuze, iar restul de 66 în anul următor. Noile autobuze electrice vor fi din gama de 12 metri lungime (prin comparație cu cele de 8 metri achiziționate în leasing) şi vor avea autonomie de minim 200 kilometri între două încărcări succesive, tracţiune complet electrică, realizată autonom cu Sistem Reîncărcabil de Stocare e Energiei Electrice (SRSEE), baterii de acumulatori, podea complet coborâtă pe toată lungimea vehiculului, trei uşi duble şi aer condiţionat.
Compania BMC produce autobuze electrice doar de anul trecut, la o uzină aflată în Ciorogârla. Este vorba de un parteneriat cu chinezii de la Zonson Smart Auto Co LTD, o subsidiară a ZTE. Trenul de rulare electric utilizează tehnologie chineză. Într-o primă etapă, fabrica din Ciorogârla are o capacitate de asamblare de 200 de unități pe an, dar capacitățile de producție vor fi mărite pentru a se putea construi până la 500 de autobuze pe an.
În prezent, în București funcționează doar 130 de autobuze hibride Mercedes-Benz, în timp ce alte 400 respectă normele de poluare Euro 6 pentru autovehicule de mare tonaj cu motorizare diesel. În schimb, majoritatea parcului de autobuze al STB abia respectă normele de poluare Euro 3 și Euro 4, iar două treimi ar trebui casate cât mai curând deoarece și-au depășit perioada de funcționare normală.