Stația de metrou „Timpuri Noi” din București se pregătește să-și schimbe numele, hotărâre luată de membrii Consiliului de Administrație al Metrorex. În curând, stația de metrou va fi redenumită „Octavian Udriște”, în onoarea unuia dintre inginerii implicați în construcția primului tronson de metrou.
Această schimbare de nume a stârnit nemulțumirea multor bucureșteni, care consideră că stația „Timpuri Noi” trebuie să-și păstreze denumirea originală, având în vedere legătura istorică și emoțională pe care o au cu acest nume.
Stația „Timpuri Noi”, situată în sectorul 4, a primit numele de la vechea platformă industrială cu același nume, înființată în 1864, care, deși nu mai există în prezent, rămâne o parte importantă a istoriei industriale a României. Mai mult, un ansamblu de clădiri de birouri construit pe această fostă platformă poartă numele de „Timpuri Noi Square”, menținând astfel amintirea locului.
Membrii CA al Metrorex au votat, la propunerea președintelui Mihai Barbu, în unanimitate schimbarea denumirii stației.
Petiție online pentru păstrarea numelui
Nemulțumiți de această decizie, bucureștenii au inițiat o petiție online, destinată Ministerului Transporturilor, Metrorex S.A. și Primăriei Municipiului București.
Petiția a strâns mii de semnături, în doar câteva ore. „Cetățenii Bucureștiului s-au trezit cu știrea că stația de metrou Timpuri Noi va fi redenumită Octavian Udriște, după numele inginerului care a semnat punerea în funcțiune a primei linii de metrou din București, obligație din fișa postului, de altfel! Decizia a fost luată cu de la sine putere de conducerea Metrorex S.A. (…) Și locul Timpuri Noi există în memoria colectivă a bucureștenilor! Toată lumea îl recunoaște și îl numește așa”, notează inițiatoarea petiției.
Cine este Octavian Udriște
Octavian Udriște este singurul feroviar în viață, din cei cinci ingineri aleși de Nicolae Ceaușescu să construiască metroul bucureștean, o construcție sută la sută românească.
S-a născut la 18 aprilie 1935 la Timișoara. A absolvit Institutul de Căi Ferate București, Facultatea de Mecanică – Secția Locomotive în 1958. În 1996 a fost director al Institutului de Cercetări în Transporturi INCERTRANS și în perioada 1997-2005 a condus Departamentul de Transporturi la Siemens România.
Se numără printre artizanii care au pus în funcțiune primul tronson de metrou inaugurat în 1979 în București, fiind numit ulterior director tehnic și director general al Metroului, funcție deținută în perioada 1985-1996.
Menționăm faptul că, în anul 2009, Metrorex a decis să schimbe numele a opt stații: Semănătoarea, Armata Poporului, Industriilor, Depoul IMGB, IMGB, Laromet, Policolor și Linia de Centură, acestea devenind Petrache Poenaru, Lujerului, Preciziei, Berceni, Dimitrie Leonida, Laminorului, Nicolae Teclu și Anghel Saligny.