6 modalități prin care părinții își pot susține copiii în timpul pandemiei COVID-19

1555

Pandemia de coronavirus face vâlvă în România, iar capitala este extrem de afectată intrând de astăzi în cod roșu de COVID. Purtarea măștii este obligatorie în spațiile publice deschise, iar școlile au fost închise. Copiii vor învăță de acasă, în sistem online.

Potrivit specialiștilor, părinții au un rol extrem de important în relația cu cei mici și trebuie să le fie alături în aceste condiții. Mai jos, găsiți șase modalități prin care vă puteți susține copiii în timpul pandemiei.

Pandemia de coronavirus (COVID-19) aduce cu ea sentimente de anxietate, de stres și de nesiguranță – acestea afectând în mod special copiii de toate vârstele. Deși fiecare copil experimentează aceste emoții în diferite moduri, în cazul în care copilul dv. se confruntă cu situații, precum închiderea școlii, anularea anumitor evenimente sau separarea de prieteni, acum are nevoie să se simtă iubit și susținut mai mult ca oricând.

Am discutat cu Dr. Lisa Damour – expert psiholog specializat în problemele adolescenților, autoare de best-seller-uri, autoare de editoriale lunare în cadrul New York Times, mamă a doi copii, despre cum să creăm un mediu de normalitate acasă, experimentând, în același timp, „noua normalitate (temporară)”.

  1. Fiți calmi și anticipativi

„Părinții trebuie să discute cu propriii copii în mod calm și anticipativ despre boala provocată de coronavirus (COVID-19) și despre rolul important pe care îl pot avea copiii în menținerea propriei sănătăți. Comunicați-le că este posibil ca, la un moment dat, [dv. sau copiii dv.] să începeți să aveți simptome, deseori similare cu cele ale răcelii comune sau ale gripei, și că nu trebuie să le fie frică de acest risc,” recomandă Dr. Damour. „Părinții ar trebui să-și încurajeze copiii să le spună dacă nu se simt bine sau dacă se simt îngrijorați cu privire la virus, pentru ca părinții să le poată veni în ajutor.”

“Adulții pot empatiza cu sentimentele justificabile de nervozitate și de îngrijorare pe care le au copiii în legătură cu virusul COVID-19. Liniștiți-vă copiii spunându-le că boala cauzată de infecția cu virusul COVID-19 nu este, în general, atât de gravă, mai ales în cazul copiilor și al tinerilor adulți,” spune aceasta. De asemenea, este important să ne amintim că multe dintre simptomele COVID-19 pot fi tratate. „În acest punct, le putem aminti că există multe lucruri eficace pe care le putem face pentru a ne menține, pe noi și pe ceilalți, în siguranță și pentru a simți că deținem controlul asupra situațiilor sociale prin care trecem: spălați-vă des pe mâini, nu vă atingeți fața și păstrați distanța socială.”

„Un alt lucru pe care îl putem face este să îi ajutăm să privească în jurul lor, spunându-le, de exemplu: „Uite, știu că te temi foarte mult să te îmbolnăvești de coronavirus, însă o parte din motivele pentru care te rugăm să faci toate aceste lucruri – să te speli pe mâini, să stai acasă — este și că, astfel, avem grijă și de ceilalți membri ai comunității. Trebuie să ne gândim și la cei din jurul nostru.’”

Citește și: Primăria Sectorului 4 desființează taxa de salubrizare

  1. Respectați o rutină

„Copiii au nevoie de structură. Pur și simplu. Iar noi toți trebuie, foarte repede, să concepem strategii cu totul și cu totul noi care să ne ajute să parcurgem cu bine fiecare zi,” spune Dr. Damour. „Recomand cu tărie ca părinții să se asigure că există un program pentru fiecare zi — aici putem vorbi despre timpul alocat pentru joacă, în care copiii se pot conecta cu prietenii pe telefon, dar și perioade în care să nu utilizeze tehnologia și altele când să ajute la activitățile casnice. Trebuie să ne gândim la ce anume contează pentru noi, pentru a concepe o strategie care să reflecte acest lucru. Va fi o mare ușurare pentru copii să aibă zile de la care să știe la ce să se aștepte și să știe când ar trebui să lucreze și când este timpul pentru joacă.”

Aceasta recomandă să-i implicăm și pe copii. „În cazul copiilor de 10 și 11 ani sau mai mari, aș sugera ca ei să facă acest lucru. Îndrumați-i în sensul conștientizării lucrurilor pe care ar trebui să le includă în programul zilnic și apoi folosiți contribuțiile acestora.” Când vine vorba despre copii mai mici, „în funcție de cine îi supraveghează (îmi dau seama că nu toți părinții sunt acasă pentru a face acest lucru), organizați-le ziua astfel încât toate lucrurile de care au nevoie să fie realizate înainte să apară orice altceva: toate temele și alte sarcini pe care ar trebui să le îndeplinească. În cazul unora dintre familii, efectuarea acestui lucru la începutul zilei este mai benefic pentru copii. În cazul altora, este în regulă să înceapă ziua puțin mai târziu, după ce se trezesc și iau micul dejun împreună, în sânul întregii familii.” În cazul părinților care nu-și pot supraveghea copiii în timpul zilei, căutați împreună cu persoana care are grijă de ei modalități de identificare a unor modalități de a concepe cea mai bună strategie pentru ei.

„Susțineți-i, așteptați-vă să se simtă triști și foarte frustrați în legătură cu pierderile pe care le suferă și raportați-vă la această stare ca la ceva normal.”

  1. Lăsați-vă copiii să experimenteze propriile emoții

Odată cu închiderea școlilor, se anulează și piesele de teatru organizate la școală, concertele, evenimentele sportive și activitățile pe care copiii sunt extrem de dezamăgiți că le ratează din cauza situației provocate de coronavirus (COVID-19). Sfatul numărul unu al Dr. Damour este să le permitem să se simtă triști. „În viața unui adolescent, acestea sunt pierderi majore. Pentru ei, aceste lucruri au un impact mai grav decât în cazul nostru, pentru că noi măsurăm totul în contextul propriei vieți și experiențe. Susțineți-i, așteptați-vă să se simtă triști și foarte frustrați în ceea ce privește pierderile pe care le suferă și raportați-vă la aceasta ca la ceva normal.” Când aveți îndoieli, empatia și susținerea sunt soluțiile la care trebuie să recurgeți.

  1. Vorbiți cu ei despre ce află de la ceilalți

Circulă foarte multe informații false despre boala provocată de coronavirus (COVID-19). „Aflați ce aude copilul dv. sau ce crede acesta că ar fi adevărat. Nu este suficient doar să-i oferiți informații exacte pentru că, dacă a auzit ceva neadevărat, dacă nu aflați ce crede și nu abordați în mod direct aceste înțelegeri eronate despre ce se întâmplă, există riscul să combine noile informații pe care i le oferiți cu cele vechi pe care le deține deja. Aflați ce știe deja copilul dv. și porniți din acel punct pentru a-l face să înțeleagă informațiile adevărate.”

Dacă are întrebări la care nu puteți răspunde, în loc să le oferiți presupuneri, considerați această situație o oportunitate să aflați răspunsul împreună. Ca surse de informații, folosiți site-urile unor organizații de încredere, precum UNICEF și Organizația Mondială a Sănătății.

Mulți copii se confruntă cu hărțuirea și cu abuzul la școală sau online în legătură cu boala generată de coronavirus (COVID-19). Este important ca aceștia să știe că sunteți mereu alături de ei în cazul în care se confruntă cu un caz de hărțuire. „Apelarea la ajutorul trecătorilor este cea mai bună modalitate de a se reacționa în orice situație de hărțuire,” spune Dr. Damour. „Nu trebuie să ne așteptăm de la copiii care sunt victimele unor situații de hărțuire să-și confrunte hărțuitorii, ci, mai degrabă, ar trebui să-i încurajăm să apeleze la ajutorul și la susținerea prietenilor sau a adulților.”

Citește și: NUsr Sector 4 – aduce cel mai dezvoltat sector din Capitală în era întunericului, a tristeții și austerității

  1. Creați situații care să le distragă atenția

Când vine vorba despre procesarea emoțiilor dificile, „țineți seama de semnalele pe care vi le dau copiii dv. și gândiți-vă foarte bine la stabilirea unui echilibru discutând despre sentimentele acestora, permițând crearea unor situații care să le distragă atenția atunci când au nevoie de a face ceva pentru a nu mai fi supărați.” Organizați o seară de jocuri în familie la câteva zile distanță sau gătiți împreună. Pentru Dr. Damour, momentul cinei este o ocazie de comunicare cu fiicele sale. „Am decis ca în fiecare seară să existe o echipă care să se ocupe de cină. Formăm perechi și, prin rotație, stabilim echipa responsabilă cu pregătirea cinei pentru toată familia.”

În cazul adolescenților și al dispozitivelor acestora, fiți maleabili, dar impuneți-le niște limite. Dr. Damour ne sfătuiește să fim sinceri cu adolescenții și să le arătăm că înțelegem că au mai mult timp liber, dar că nu este o idee bună să aibă acces nelimitat la dispozitive și la rețelele sociale. „Întrebați-vă copilul adolescent care crede că ar trebui să fie strategia voastră, precum și să identifice o strategie pe care să v-o comunice, asupra căreia veți reflecta și în privința căreia veți decide.’”

  1. Monitorizați-vă propriul comportament

Desigur, și noi, părinții, suntem anxioși, iar copiii preiau această energie afectivă de la noi,” explică Dr. Damour. „Le-aș propune părinților să facă tot ce pot pentru a-și gestiona propria anxietate atât timp cât este nevoie și să nu le comunice copiilor prea multe detalii privind propriile temeri. Aceasta poate însemna ținerea sub control a propriilor emoții, care poate fi greu de făcut uneori, mai ales dacă acele emoții sunt foarte intense.”

Copiii se bazează pe părinți pentru a se simți în siguranță și a avea sentimentul de securitate.  „[Este important să] ne amintim că iau și ei parte la această experiență, iar noi suntem ghizii lor. Astfel, chiar dacă și noi suntem anxioși, nu putem lăsa acest lucru să-i împiedice să se simtă în siguranță.”