Taxa de dezvoltare urbană pe mașină fără loc de parcare în Sectorul 4, adoptată. Expert: O măsură ce aduce o formă de echitate socială

1567

Proiectul de hotărâre de introducere a controversatei taxe de 540 lei pe mașină fără loc de parcare, de la 1 ianuarie 2025, în Sectorul 4, a fost adoptat, joi, de Consiliul Local al Sectorului cu 16 voturi pentru (PSD, PNL și PMP), 9 contra (USR, REPER și AUR) și o abținere.

Proiectul de hotărâre a fost inițiat de Primăria Sectorului 4 condusă de Daniel Băluță (PSD) și semnat de viceprimarul Andrei Trocan (PSD).

Decizia a suscitat multe discuții, născând și controverse. Tocmai de aceea, în această dimineață, primarul sectorului 4, Daniel Băluță a făcut noi precizări, pe contul său de facebook:

Bună ziua!

Am citit toate comentariile dumneavoastră în legătură cu utilizarea locurilor de parcare publică de către posesorii de autoturisme care nu dețin pentru acestea un loc de parcare.
Pentru a vă răspunde tuturor, voi face următoarele precizări:
Hotărârea intră în vigoare la 1 ianuarie 2025, însă termenul de plată a sumei de 540 de lei a fost prelungit până la data de 30 iunie și nu până la 31 martie, așa cum se întâmplă pentru plata celorlalte texe și impozite.
Prin urmare, nimănui nu îi va fi debitat contul automat până la acea dată, iar în acest timp, toate persoanele care vor dori informații suplimentare își vor putea lămuri situația punctual, cu sprijinul colegilor noștri.
Spre exemplu, în perioada de 6 luni pe care am menționat-o mai sus, toți cei care parchează în propriile curți vor fi sprijiniți să-și actualizeze documentele urbanistice și astfel să nu mai fie nevoie de plata taxei.
Tot în acest timp, toate persoanele care dețin locuri de parcare în spații private, cum ar fi complexurile rezidențiale sau alte asemenea spații, vor putea să ne comunice, online, documentele în baza cărora nu li se va mai solicita achitarea sumei de 540 de lei.
De asemenea, toate persoanele care au mașinile înregistrate în Sectorul 4, dar care nu le folosesc aici, ci în alte localități sau în alte sectoare ale Bucureștiului, vor fi scutite de la plata taxei în situația în care vor face dovada că au locuri de parcare asigurate în afara Sectorului 4.
Pentru a face această dovadă, va fi disponibil un formular de declarație pe proprie răspundere, foarte simplu de completat și care va fi postat pe toate platformele online ale Sectorului 4, astfel încât să fie ușor de identificat. Acestui formular îi vor fi atașate dovezile privind deținerea locurilor de parcare, cum ar fi: contracte de cumpărare, de închiriere sau de comadat, planuri cadastrale, autorizații de construire sau alte asemenea documente care să ateste statutul juridic al spațiului folosit drept parcare.
Toate persoanele interesate pot consulta cuprinsul hotărârii de consiliu adoptate ieri, în Consiliul Local, accesând linkul din primul comentariu.
De asemenea, vom comunica în perioada următoare și vom încerca să lămurim, împreună, orice aspect care va ridica semne de întrebare.
Să ne auzim cu bine!

Opinie urbanist: „Este o măsură care aduce o formă de echitate socială / Posesorii de autoturisme beneficiază în mod disproporționat de spațiul comun”

Consultat de G4Media, Samuel Stancu (foto), urbanist, specialist în mobilitate urbană de la UrbanizeHub, consideră că propunerea de introducere a unei taxe speciale pentru deținătorii de autoturisme fără loc de parcare în Sectorul 4 este un pas important, deși controversat, înspre gestionarea mai echitabilă a spațiului public urban. Totuși, în opinia sa, succesul său depinde de modul în care este implementată și de direcția în care vor fi investite fondurile colectate.

„Într-un oraș precum București, dominat de autoturisme, unde spațiul public este utilizat excesiv pentru parcări, această măsură poate semnala începutul unei schimbări de paradigmă. Spațiul public urban este o resursă comună, limitată, care trebuie gestionată în interesul tuturor locuitorilor, nu doar al unei categorii specifice. În prezent, o parte semnificativă din acest spațiu este ocupată de autovehicule, multe dintre ele fiind parcate pe trotuare sau pe marginea drumurilor, în detrimentul pietonilor, bicicliștilor și al spațiilor verzi. Acest lucru afectează calitatea vieții în oraș și limitează accesul tuturor la un mediu urban echitabil.”, menționează specialistul.

Stancu consideră că taxa propusă introduce o logică simplă și corectă: dacă utilizarea unui bun comun (spațiul public) aduce beneficii directe unei persoane sau familii, este justificat ca acestea să contribuie financiar.

Samuel Stancu, urbanist:

„Posesorii de autoturisme, care utilizează mai mult spațiu public decât cei care nu au mașini, vor fi responsabili pentru această utilizare suplimentară. Este o măsură care aduce o formă de echitate socială într-un oraș în care posesorii de autoturisme beneficiază în mod disproporționat de spațiul comun.

Bucureștiul este printre cele mai congestionate orașe din Europa, cu un număr alarmant de mașini raportat la suprafața disponibilă și la infrastructura existentă. Introducerea unei taxe nu este doar o măsură fiscală, ci și una de reglementare, care descurajează utilizarea excesivă a autoturismelor personale. Experiențele din alte orașe europene arată că astfel de politici, combinate cu măsuri de încurajare a mobilității alternative, pot reduce traficul și poluarea, îmbunătățind astfel calitatea vieții urbane.

Orașe precum Paris, Stockholm și Milano au demonstrat că taxarea utilizării excesive a autoturismelor personale poate genera rezultate pozitive. În Paris, de exemplu, o taxă pe SUV-uri a fost aprobată prin referendum, subliniind importanța consultării publice în astfel de decizii. În Stockholm, taxa de congestie a redus traficul cu 20%, iar în Milano, un sistem de tip Eco Pass a avut rezultate similare. Cheia succesului acestor politici a fost o combinație între măsuri fiscale și alternative sustenabile, precum transport public bine dezvoltat și infrastructură prietenoasă pentru pietoni și bicicliști.

Taxa propusă poate descuraja deținerea mașinilor neesențiale (adică a doua și a treia mașină per familie) și poate încuraja utilizarea transportului public, a sistemelor de car-sharing sau a bicicletelor. Nu toți locuitorii unui oraș au nevoie de o mașină personală, iar în multe cazuri, soluțiile alternative pot oferi beneficii similare, fără costurile și impactul negativ asociate autoturismelor.

Deși ideea taxei este solidă din perspectiva principiilor de echitate și sustenabilitate, există provocări care nu trebuie ignorate. Una dintre cele mai frecvente critici este legată de percepția de „dublă taxare”, deoarece posesorii de mașini plătesc deja impozit pe vehicul. Această percepție poate alimenta nemulțumirea publică și ar putea afecta acceptarea măsurii. De asemenea, fondurile colectate din această taxă trebuie gestionate cu maximă transparență. Utilizarea lor exclusiv pentru construirea de noi parcări ar perpetua problema, încurajând, indirect, o continuare a dependenței de autoturisme. În schimb, o parte semnificativă din aceste venituri ar trebui investită în proiecte care prioritizează oamenii: spații verzi, infrastructură pentru biciclete, trotuare accesibile și extinderea transportului public.