Profesorii de la palatele și cluburile copiilor pierd statutul de cadru didactic, potrivit proiectului de lege a Învățământului: Aceștia vor putea rămâne în cadrul instituțiilor nou formate ca funcționari – cadru didactic

1245

Profesorii de la palatele și cluburile copiilor sunt forțați astfel să aleagă între două rele: să rămână ca simpli angajați, în care examenele date înainte pentru a se specializa în cariera de profesor nu mai sunt luate în considerație sau să se detașeze în învățământul de masă, pe o altă catedră… inexistentă.

Iată ce prevede proiectul de lege pentru învățământul preuniversitar, pus în dezbatere publică săptămâna trecută: „Art. 213 alin. (3) Palatul Național al Copiilor, palatele copiilor, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare se organizează şi funcţionează ca instituţii publice în subordinea Consiliului General al municipiului Bucureşti/consiliilor locale, având personalitate juridică, instituții care desfășoară activități extrașcolare/ cu program sportiv suplimentar”.

La art. 215 din proiectul menționat anterior sunt menționate următoarele:

„(9) Personalul didactic de predare titular existent în cluburile sportive școlare, palatele copiilor şi cluburile copiilor, respectiv în Palatul Național al Copiilor şi care se transferă în instituțiile cu program sportiv suplimentar, respectiv pentru activități extrașcolare din subordinea autorităților administrației publice locale îşi pierde calitatea de personal didactic, dar îşi păstrează dreptul, pentru o perioadă de 10 ani de la momentul transferului, să participe la etape de mobilitate a personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în vederea ocupării de posturi didactice/catedre vacante în unităţi de învăţământ preuniversitar, potrivit metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației.

(10) Personalul existent în cluburile sportive școlare, palatele şi cluburile copiilor, respectiv în Palatul Național al Copiilor şi care se transferă în instituțiile cu program sportiv suplimentar/cu activități 147 extrașcolare din subordinea autorităților administrației publice locale își păstrează drepturile salariale avute la momentul transferului.”

Citeste si: Sector 4: Trei puncte de prim ajutor, deschise pe perioada caniculei

Profesorii din cluburile școlare și palatelor copiilor „își vor pierde statutul”: „Profesorii își vor pierde statutul, vor fi considerați funcționari. Nu este clar cum se va face această echivalare. Ca profesor, trebuie să susții examene: titularizare, definitivat și, apoi, gradele didactice sau chiar doctoratul. Deși se precizează că noii angajați din sistem, adică foștii profesori, vor avea același salariu, nu garantează nimeni că aceștia își vor păstra postul (câștigat prin examenul de titularizare pe perioadă nedeterminată) după cei zece ani de la punerea în aplicare a acestui proiect de lege. De asemenea, toate examenele, titlurile și drepturile salariale obținute în urma acestora nu vor mai fi luate în seamă”.

Redăm textul complet:

„Acum aproximativ o lună am participat la premierea Concursului „Școală europeană”, ediția 2022, premiere organizată și prezentată de dumneavoastră. Domnule ministru, Cîmpeanu, ne-ați strâns mâna și ne-ați felicitat pentru reușită: singurul Palat din țară premiat în cadrul acestei competiții, unde contează foarte mult proiectele europene pe care o școala le-a derulat în ultimii trei ani. Nici măcar o secundă nu am gândit, în acel moment, că veți propune un proiect de lege în urma căruia Palatele și cluburile elevilor ar putea fi scoase din subordinea Ministerului Educației, iar dascălii care predau în cadrul lor, să-și piardă statutul de profesori.

Cândva, la un examen pe care l-am susținut în facultate, am întrebat un profesor din ce carte trebuie să învățăm, pentru că nu era clar. Răspunsul a fost: din orice carte, atât timp cât este pe subiect. Se face educație prin intermediul Palatelor și cluburilor elevilor? Mai sunt ele necesare? Sunt ele… pe subiect?

Preambul

Conform proiectului de lege a învățământului preuniversitar, ROMÂNIA EDUCATĂ, Palatele și cluburile elevilor din țară vor trece în subordinea consiliilor locale de care aparțin. Profesorii din aceste instituții vor avea două opțiuni: vor putea rămâne în cadrul instituțiilor nou formate, ca funcționari, deci li se va schimba statutul, sau vor putea să se transfere în învățământul de masă, într-un interval de 10 ani. Totul pare în regulă, la prima vedere. Să contextualizăm, totuși, pentru a înțelege mai bine ceea ce se va întâmpla dacă se aprobă acest proiect de lege.

Palatele și cluburile elevilor s-au înființat în perioada comunistă și au reprezentat instituții de identificare și dezvoltare ale talentelor și abilităților elevilor. Aproximativ 70 de ani mai târziu, aceste instituții încă există, și nu doar fictiv. Elevii sunt interesați să se descopere, să se dezvolte, să-și manifeste sufletul așa cum poate nu reușesc la clasă, nu pentru că nu ar dori, ci pentru că poate că acolo nu se pot identifica cu una din materiile care li se predau. Învățământul nonformal este complementar celui clasic. Nu se suprapun, nu se contrazic, ci lucrează împreună pentru o Românie mai educată. Sigur, există probleme, există catedre/ cercuri care nu mai sunt căutate, există profesori care refuză să se adapteze schimbărilor rapide din societate, dar acestea pot fi contracarate prin schimbări la nivel de instituție, prin cursuri de dezvoltare personală, prin conștientizare și implicare.

Aceeași pălărie, tu ești Mărie?

Am întrebat la începutul articolului dacă se face educație la Palatele și cluburile elevilor. Scopul acestor instituții este acela de a furniza educație nonformală. Atât timp cât acestea își păstrează scopul principal, aparent, nu mai contează de unde vin fondurile – Ministerul educației sau consiliile locale. Problemele apar în primul rând în altă parte. Profesorii își vor pierde statutul, vor fi considerați funcționari. Nu este clar cum se va face această echivalare. Ca profesor, trebuie să susții examene: titularizare, definitivat și, apoi, gradele didactice sau chiar doctoratul. Deși se precizează că noii angajați din sistem, adică foștii profesori, vor avea același salariu, nu garantează nimeni că aceștia își vor păstra postul (câștigat prin examenul de titularizare pe perioadă nedeterminată) după cei zece ani de la punerea în aplicare a acestui proiect de lege. De asemenea, toate examenele, titlurile și drepturile salariale obținute în urma acestora nu vor mai fi luate în seamă.

A fi sau a nu fi profesor, aceasta-i întrebarea!

În cei zeci ani, consiliile locale au obligativitate păstrării sediilor actuale ale Palatelor și cluburilor și folosirii lor în același scop. Tot în această perioadă, profesorii pot migra în sistemul de învățământ, prin transfer. Sistemul de învățământ este blocat, posturile sunt foarte puține și împrăștiate prin țară. Profesorii de la Palatele și cluburile copiilor sunt forțați astfel să aleagă între două rele: să rămână ca simpli angajați, în care examenele date înainte pentru a se specializa în cariera de profesor nu mai sunt luate în considerație sau să se detașeze în învățământul de masă, pe o altă catedră… inexistentă.

Să presupunem, totuși, că are opțiunea de a se transfera. Că apar peste noapte 20000 de mii de posturi. Ce va alege? Să aibă siguranța postului pe o perioadă nedeterminată sau incertitudinea unui loc de muncă arendat de o instituție de administrație locală? Să nu uităm unde trăim – unele consilii și primării locale abia au fonduri pentru asigurarea existenței comunității. Dacă pleacă profesorii, cine va mai asigura educația?

Elevul nostru cel de toate zilele

Educația este un proces complex, de-a lungul vieții. Elevii din școli sunt sub focul examenelor, al studiului, pe deoparte, pe de alta, sunt bombardați de o tehnologie ce le oferă satisfacții imediate. Îmbinarea sistemului clasic de învățământ cu tehnologia este un proces anevoios. S-a încercat și varianta directă, în perioada pandemiei. Deși nu a fost un fiasco total, nu poate fi considerat nici un succes. La granița subțire dintre învățământ și tehnologie, elevul își pierde identitatea de sine: „Mi-am făcut tema, pot să stau pe telefon acum?”.

Dreptul la educație, domnule ministru

De ce este important să lăsăm elevii să-și găsească pasiunile? Nu e suficient să meargă la școală și să ia note? Nu e suficient să știe doar matematică și română? Nu e suficient să-și ia examenele și să se angajeze într-o multinațională?

Copiii de azi sunt adulții de mâine. Trebuie să se descopere acum, să-și cunoască abilitățile, talentele, cu ajutorul cărora, mai târziu, vom susține o societate democratică echilibrată, cu oameni capabili să înțeleagă, să creeze, să-și imagineze, să ofere compasiune, oameni care să gândească și care să dezvolte omenirea!

Activitățile de la Palatele și cluburile elevilor dezvoltă tocmai aceste calități. Sunt adevărate pepiniere pentru școlile de arte, facultățile de litere, de tehnologie. Palatele și cluburile elevilor oferă șansa tuturor elevilor, inclusiv celor care provin din medii defavorizate, să se descopere pe sine și să nu poarte corvoada unor alegeri greșite în viață. Lăsați consiliile și primăriile să se ocupe de aspectele administrative ale comunității locale. Lăsați-i pe profesori să predea! Nu vrem funcționari în educație. Educația nonformală este tot educație, este cea care poate face diferența…

Mai multe cadre didactice implicate au lansat, pe site-ul petitieonline.com, o petiție prin care solicită, printre altele, păstrarea Palatelor, Cluburilor Copiilor și Cluburilor Sportiv Școlare ca parte din rețeaua școlară ce se află în subordinea Ministerului Educației. Practic, mesajul de bază este STOP DESCENTRALIZĂRII ÎN EDUCAȚIE!

Petiția poate fi semnată aici: https://www.petitieonline.com/stop_descentralizrii_in_educaie_palatele_cluburile_copiilor_i_cluburile_sportiv_colare_trebuie_s_aparin_ministerului_educaiei_susine_i_tu , iar la ea există deja peste 22.000 de semnături!