Propunere Revoluționară pentru București: Se va intra în centrul Capitalei doar cu mașini Euro 5 și Euro 6

1159
aglomeratie in bucuresti Sectorul 4 News

Interzicerea sau taxarea maşinilor care vor să intre în centrul Bucureştiului este de luni o soluţie oficială. Aceasta a fost discutată într-o dezbatere publică de funcţionarii primăriei, de reprezentanţii societăţii civile şi toată lumea a fost de acord: prin zonele centrale vom merge pe jos, cu bicicleta sau cu transportul în comun, informează PRO TV

Accesul maşinilor în centrul oraşului va fi interzis, în special este vorba de maşinile care poluează mult. Ar fi vorba de motorizările euro 2, 3 sau 4. În schimb, bucureştenii sunt încurajaţi de funcţionarii primăriei să circule mai mult cu bicicleta. Astfel, promit 100 de km de piste pentru biciclete, dar şi spaţii de închiriat sau chiar parcări specializate.

Astfel de parcări pentru biciclete există deja în marile oraşe ale Europei, însă acolo sute de mii de oameni renunţă la maşini pentru a se deplasa pe două roţi. Au şi infrastructură, iar aerul e tot mai curat.

Nu şi în Bucureşti, particulele fine de praf, dar şi noxele depăşesc valorile maxime aproape două luni pe an, potrivit măsurătorilor. Limita impusă de Uniunea Europeană este de 35 de zile. De vină este traficul, în proporţie de 66%, urmat de industrie şi încălzirea locuinţelor.

Aşa că, limitarea accesului maşinilor poluante şi taxarea celorlalte au fost principalele măsuri propuse în planul pentru calitatea aerului.

Ioana Şuteu, Serviciul Monitorizarea Calității Mediului: “Oricâte măsuri vor fi luate până nu vom proceda la diminuarea traficului în centrul oraşului nu vom obţine încadrarea în limita admisă.

Citește și: Parcarea de la palatul copiilor va fi făcută după modelul Suedez – „facem parcarea fără să tăiem nici un pom”

Sorin Chirică, city manager: “Avem nevoie de taxa de centru, dar coroborat cu planul de parcări pe zona centrală. Dacă pot suporta să achiziţioneze un autoturism, trebuie să-ţi permiţi taxa.

O parte din participanții la dezbaterea publică au reclamat faptul că planul nu incurajează mersul pe jos, trotuarele fiind pline de masini, iar autoritățile nu iau măsuri, iar modernizarea parcului RATB fără instituirea unui sistem coerent de benzi unice nu va duce la prioritizarea transportului public.

Principalele măsuri propuse în Planul Integrat de Calitate a Aerului vizează efecte precum:

Reducerea emisiilor din traficul rutier prin:

  • promovarea, imbunatățirea și extinderea transportului public;
  • continuarea implementării proiectelor majore de infrastructură;
  • limitarea și gestionarea mai eficientă a traficului în zona centrală a municipiului;
  • eliminarea autovehiculelor vechi din circulație;
  • salubrizarea mai eficientă a străzilor;
  • reducerea emisiilor din încălzirea în sectorul rezidențial prin reabilitarea rețelelor de distribuție a energiei termice și continuarea programelor de reabilitare termică a blocurilor de locuințe.

Reducerea emisiilor din procesul de eroziune eoliană prin:

  • întreținerea și extinderea spațiilor verzi;
  • renaturarea terenurilor degradate supuse eroziunii eoliene.

Citește și: Modernizarea Capitalei, un moft

Concret, Primariă Capitalei vrea să reducă poluarea prin finalizarea următoarelor proiecte începând din 2018:

1. Implementarea sistemului de management al traficului în București (BTMS) – până în anul 2020, se va realiza interoperabilitatea cu sistemul public de transport pentru toate cele 435 de intersecții din capitală.

2. Modernizarea parcului auto RATB prin achiziționarea a 400 de autobuze noi Euro 6.

3. Achiziționarea de mijloace de transport electrice, la standarde europene, moderne și nepoluante pentru dotarea transportului public de călători – 100 tramvaie noi, 100 troleibuze noi, modernizarea a 100 de tramvaie în funcțiune, și introducerea a 100 de autobuze electrice din care 42 autobuze vor fi folosite în zona centrală a capitalei. Prin aceste măsuri numărul de calători va crește cu aproximativ 30%, spun reprezentanții municipalității.

4. Finalizarea măsurilor de îmbunătățire a transportului public cu metroul prin implementarea unui nou sistem de taxare compatibil cu sistemul RATB (finalizat în anul 2017 în procent de 95%) și prin modernizarea căilor de rulare și a sistemului de ventilație (termen de finalizare 2020), construirea de noi accese (acces nou statia Tineretului în 2018), achiziția de trenuri noi (2017-2020).

5. Finalizarea în 2018 a liniei de metrou Magistrala 5 Secțiunea Râul Doamnei – Eroilor, inclusiv Valea Ialomiței – 7 km, 10 stații, 1 depou. Se estimează o reducere a traficului cu mașini particulare de cel puțin 20%.

6. Realizarea stației intermodală, depou și park&ride ¬ Străulești ¬ pentru  M4 și M6, la noua stație de metrou Străulești de pe Magistrala 4; se consideră ca o astfel de stație poate reduce cu 50 % traficul pe ruta de acces respectivă.

7. Realizarea de piste de bicicletă (30 km) pe principalele bulevarde ale capitalei; Introducerea unui sistem de transport public cu biciclete (crearea de stații de închiriere, parcări și achiziționarea de biciclete pentru utilizare de către public care se materializează în anul 2018 – prin acordarea a 30.000 de vouchere pentru locuitorii capitalei).

8. Asigurarea prioritații pentru transportul public de calători prin realizarea a 8,4 km de bandă unică.

9. Extinderea regimului obligatoriu de plată a  parcărilor la nivelul  întregului teritoriu al municipiului București coroborat cu aplicarea unor sancțiuni complementare pentru staționarea neregulamentară (similar zonei centrale).

10. Aplicarea masurilor de modernizare a sistemului de termoficare și cogenerare – se vor moderniza 11 centrale termice de cvartal, prin dotarea cu cazane cu arzatoare cu emisii reduse de NOx, pentru care s-a considerat o eficienta de reducere a emisiilor proprii de NOx de 40%.

Citește și: În Bucureşti se circulă ca-n Istanbul, dar modernizarea RATB e blocată în comisii

11. Continuarea programului de reabilitare termică a clădirilor la nivelul sectoarelor 1-6.

12. Extinderea suprafețelor de spații verzi din capitală -prin renaturarea unor terenuri supuse eroziunii.

13. Demararea proiectului Centura Verde a Municipiului București,realizarea unui inel verde prin reîmpădurire pe anumite porțiuni a terenurilor din jurul capitalei.

14. Implementarea proiectului integrat de gestionare a traficului în zona centrală a Municipiului București, prin instituirea regimului parcărilor și stabilirea unui necesar de locuri de parcare permise într-un perimetru delimitat în interiorul zonei centrale, restrictionarea accesului auto în perimetrul amintit, introducerea unui sistem de transport public (linia verde) care să lege zonele de interes administrativ-instituționale din centrul capitalei, utilizarea sistemului de semaforizare inteligentă în vederea restricționării și redistribuirii accesului în/din perimetrul delimitat în interiorul zonei centrale.