„Poarta Eroilor”, construită pentru valorificarea și promovarea patrimoniului cultural

4896

În ultimii 4 ani, comunitatea Sectorului 4 a implementat proiecte de regenerare urbană a spațiilor publice, utilizând fonduri nerambursabile, atât guvernamentale, cât și accesate prin programele și inițiativele europene, menite să accelereze procesul de recuperare a decalajului de dezvoltare pe care Sectorul 4 o înregistrează față de zona de nord a Bucureștiului și care să aducă, implicit, noi locuri de muncă bine plătite, precum și condiții de viață mult mai bune pentru oameni.

Proiectele menționate s-au înscris sub umbrela conceptelor „Noul Bauhaus European” și „Green Deal”, ce exprimă politica Uniunii Europene de a crea locuri, produse și moduri de trai estetice, durabile și incluzive, promovând un nou stil de viață în care durabilitatea corespunde stilului, accelerând astfel tranziția verde în diferite sectoare ale economiei noastre, cum ar fi construcțiile, mobilierul stradal etc.

Citește și: Aeroportul București-Sud, noua poartă de acces către Europa, va deservi peste 11 milioane de pasageri în fiecare an

În acest sens, au fost implementate investiții precum Pasajul Europa Unită, gândit atât din punct de vedere funcțional, ca o cale de circulație menită să asigure fluidizarea traficului rutier din zonă, cât și din punct de vedere estetic, prin realizarea sistemului de iluminat arhitectural de tip vortex, care a transformat construcția într-un reper urban. Același concept este urmărit și la Patinoarul Berceni Arena, a cărui fațadă, iluminată de asemenea arhitectural, va transforma arena într-un landmark estetic în zona Apărătorii Patriei.

Cât privește zona Eroii Revoluției, aceasta a beneficiat de o atenție sporită din partea specialiștilor, astfel încât, înainte de demararea lucrărilor de regenerare urbană, a fost realizat un studiu istoric, semnat de arhitecți acreditați de către Ministerul Culturii și Cultelor. Aceștia au analizat contextul urban din intersecție și au propus o serie de măsuri și soluții tehnice care, pe lângă soluționarea conflictelor de trafic, vor conduce la crearea unei imagini unitare din punct de vedere estetic, istoric și cultural.

Asta cu atât mai mult cu cât, în proximitatea intersecției, specialiștii au identificat trei monumente istorice, obiective circumscrise patrimoniului național: Cimitirul Șerban Vodă – Bellu, Cimitirul Eroii Revolutiei 1989 și Cimitirul Evreiesc.

Ținând cont de valoarea istorică, arhitecturală și culturală a zonei, un simbol pentru Sectorul 4 și pentru București, arhitecții au propus marcarea acesteia prin construirea unui obiect arhitectural integrator de tip reper urban, cu caracter unicat și deosebit, sculptural-arhitectural, care să valorifice patrimoniul cultural și care să aducă un omagiu eroilor noștri care și-au jertfit viața pentru siguranța și integritatea României.

Conceptul acestuia are în centru noțiunea de ascensiune, în conexiune cu dinamica legată de condiția umană, motiv abstractizat prin arcul frânt. Astfel, în opinia specialiștilor, va fi soluționat și aspectul urbanistic lipsit de viziune integrată a amenajării publice, urmând ca la finalul lucrărilor, „Poarta Eroilor”, noua poartă de intrare în Sectorul 4 să fie regenerată coerent, corect ierarhizată compozițional și cu elemente care să integreze atât zona construită, zona de trafic public, cât și zona protejată reprezentată de monumentele istorice.

Cât privește funcționalitatea construcției, aceasta susține linia de contact (catenara) a tramvaielor, care a fost modernizată în totalitate și încadrează stația de transport public într-un ansamblu armonios vizual-arhitectural.

Accesul călătorilor către această stație va fi realizat prin intermediul pasajului pietonal subteran, a cărei construcție a început în urmă cu 14 ani și a fost abandonată până la momentul luării în administrare de către Sectorul 4, când se afla la un pas de prăbușire. Acum, acest pasaj este pus în siguranță, modernizat și interconectat cu stația de metrou Eroii Revoluției și cu noua stație de tramvai din centrul intersecției. Prin urmare, în urma resistematizării circulației rutiere, pietonii au traseu separat de cel al autovehiculelor, pentru un grad sporit de siguranță. Totodată, la suprafață, circulația autoturismelor se va desfășura mult mai fluent, astfel că la poarta de intrare și ieșire din București către Bulgaria, timpii de așteptare în trafic se vor reduce cu aproximativ 70%.